Tema / Fysisk aktivitet /
Rapport

Fysisk aktivitet - Læring, trivsel og sundhed i folkeskolen

Mange børn og unge bevæger sig slet ikke nok, og der er en kraftig socialt betinget polarisering i børns fysiske aktivitet. Således at der både er flere, der er meget fysisk aktive og flere, der er meget fysisk inaktive. Skolen skaber en naturlig ramme til at få også de inaktive børn til at røre sig mere, og de 45 minutters daglige bevægelse er et helt centralt element i folkeskolereformen.

Det er aktuelt en udfordring, at motion og bevægelse med den nye skolereform skal integreres i børnenes skoledag. I en ny omfattende rapport fra Vidensråd for Forebyggelse udarbejdet for Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling er den videnskabelige litteratur om effekten af fysisk aktivitet i skoleregi på læring, trivsel og sundhed blevet samlet.

“Skolerne kan ved at integrere og understøtte muligheder for aktive pauser, fysisk træning, bevægelse integreret i undervisningen, idrætsfaget, fri leg/pauser og aktiv transport samlet bidrage til mere bevægelse i hverdagen, og det kan dermed være en vigtig vej til at sikre, at alle elever bliver så dygtige, de kan, trives endnu bedre og naturligvis bliver sundere. ”
Bente Klarlund Pedersen, arbejdsgruppeformand

Tal og fakta

Fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet - Læring, trivsel og sundhed i folkeskolen

Mange børn og unge bevæger sig slet ikke nok, og der er en kraftig socialt betinget polarisering i børns fysiske aktivitet. Således at der både er flere, der er meget fysisk aktive og flere, der er meget fysisk inaktive. Skolen skaber en naturlig ramme til at få også de inaktive børn til at røre sig mere, og de 45 minutters daglige bevægelse er et helt centralt element i folkeskolereformen.

Den samlede mængde fysisk aktivitet er beregnet time for time med objektive målinger (antal registrerede bevægelser per minut fra accelerometre) hen over dagen for de samme børn i CoSCIS-studiet, da de var henholdsvis 6, 9 og 13 år
Procent af 11-, 13-, og 15-årige piger og drenge, som cykler til skole i 1988 og 2010
1/2